I BRG har vi helse, miljø og sikkerhet høyt på dagsorden. I alle deler av produksjonen ønsker vi å ivareta gode HMS rutiner for å forebygge skader eller ulykker på mennesker, miljø og materiell.
HMS-Mål:
Vi ønsker et trygt arbeidsmiljø for våre ansatte og våre samarbeidspartnere og har derfor utarbeidet tydelige og konkrete mål for vår virksomhet for 2024 er:
- H1-verdi (*)= 0
- H2-verdi (*)< 10
- Sykefravær (***)< 3,7%
- Antall RUH'er (*)(**) > 1 400 stk.
(*) Mål inkluderer egne ansatte, innleide samt UE'er.
(**) 1 RUH per 750 000 omsatte krone.
(***) Delmål sykefravær:
- Egenmelding < 0,6%
- Sykemelding 1-16d < 0,6%
- Sykemelding 17d - 8 uker < 1,0%
- Sykemelding > 8 uker < 1,5%
Arbeidsmiljøutvalget består av:
Fra arbeidstakersiden:
Hovedverneombud: Trond Sverre Hagelien, 97101790, hovedverneombud@brgruppen.no
Hovedtillitsvalgt: Stian Berge, 90757093, bergestian@yahoo.no
Tillitsvalgt: Terje Risøen, 91341915
Verneombud: Henrik Beisland: 45261459
Fra arbeidsgiversiden:
Gunnar Thompson, 91793331, gt@brgruppen.no
Fredrik Seyffarth, 99253683, fse@brgruppen.no
Geir Hille, 48101444, ghi@brgruppen.no
Alexander Kristensen, 90072505, akr@brgruppen.no
I tillegg er følgende faste møtedeltakere:
Medco-dinhms v/Tom Eirik Bjørkli, 41 66 83 51, tom@medco-dinhms.no
Lena Løland, 46650999, llo@brgruppen.no
Espen Toften, 47689414, eto@brgruppen.no
Elisabeth Thompson, 97586710, et@brgruppen.no
Referater fra AMU-møtene:
BRG Entreprenør AS sitt Hovedverneombud er:
Trond Sverre Hagelien
Mobil: +47 97 10 17 90
E-post: hovedverneombud@brgruppen.no
Oversikt over alle som har gjennomgått HMS-kurs for ledere / 40 timers HMS-grunnkurs / Verneombudskurs i firmaet finner du her
Opplæring
I tillegg til å ha gjennomgått nødvendig opplæring og inneha kranførersertifikat, skal kranfører også ha dokumentert opplæring på den type kran som skal kjøres. Liste over kranførere i BRG Entreprenør AS finner du ved å klikke her
Løftetabeller
Her finner du løftetabeller for:
* Løftetabell for ståltaustropper og kjetting - Grade 80.
* Løftetabell for fiberstropper, Signalskjema for sikker bruk av kraner.
Is-fjell teorien brukes for å illustrere hva RUH'er dreier seg om.
Jo flere Uønskede Hendelser som avdekkes, jo mindre sannsynlighet er det for at det skjer en alvorlig ulykke.
Dette skyldes økt bevissthet rundt sikkerhet og fokus på å unngå / forebygge farlige situasjoner.
Uønskede hendelser defineres som en hendelse eller tilstand som kan medføre skade på mennesker, miljø eller materiell eller annen form for økonomisk tap.
I 2018 innførte BRG Entreprenør AS systemet Avvik.com for rapportering av RUH'er.
Dette er et app- og webbasert system for registrering og oppfølging.
Etter en alvorlig hendelse, eller om det gjennom en trend, oppdages hendelser som det er viktig at andre lærer av, er det viktig at man på best mulig måte sprer denne læringserfaringen til alle BRG’ere.
Et viktig punkt i forbedringsarbeidet er å forhindre at potensielle hendelser ikke blir virkelige hendelser og at lignende hendelser som avdekkes/skjer, ikke gjentar seg. I tillegg til å forbedre rutiner er det også viktig at informasjonen om læring blir spredt og at læringsutbytte oppnås i hele selskapet.
Læringsark skal være en enkel fremleggelse av hva man kan lære av hendelsen. Som standard skal følgende punkter gjennomgås:
- Hva har skjedd?
- Hva ble konsekvensen?
- Hva var den direkte utløsende årsak?
- Hvorfor skjedde dette? Eventuelt bakenforliggende årsak?
- Læring/tiltak
Ingen ting er mer forståelig enn bilder eller skisser. Bilder eller skisser som understøtter læringen sier mer enn tusen ord. Bilder må ikke være slik at enkeltpersoner kan identifiseres. Om man allikevel skulle være nødt til å bruke bilder hvor personer kan bli identifisert, må man be om tillatelse før man benytter bildet.
Læringsarket utarbeides basert på tilgjengelig informasjon.
Når nye læringsark utarbeides, vil disse legges ut på denne siden parallelt med at det sendes ut en melding til alle ansatte. Læringsarket må også benyttes som underlag for gjennomgang/diskusjon på prosjektets HMS-kvarter.
04 - Fallende veltende gjenstand - Sten traff mann (11.05.22)
03 - Løfefeste røk ved heising av veggelement (27.11.2019)

H-verdi: Dvs. personskadehyppighat pr. 1 million arbeidede timer
((Antall skader m/fravær) * 1 000 000)/Antall arbeidede timer
F-verdi: Dvs. antall fraværsdager pga. personskader pr. 1 million arbeidede timer.
((Antall fraværsdager pga. personskader) * 1 000 000)/Antall arbeidede timer
A-verdi: Dvs. alvorlighetsgraden av de registrerte personskadene, et gjennomsnittlig sykefravær pr. registrerte personskade
(Antall fraværsdager pga. personskader)/Antall personskader
Statistikk pr. kvartal
Grafisk fremstilling av sykefraværet og skader:
Grafisk fremstilling av sykefraværsprosenten pr. år siden 2012
Grafisk fremstilling av skader pr. år fra 2008
Grafisk fremstilling av sykefraværsprosenten pr. kvartal siden 2023
2025 - Fortløpende opplisting av skader
2024 - Fortløpende opplisting av skader
2023 - Fortløpende opplisting av skader
2022 - Fortløpende opplisting av skader
Belastningslidelser
BRG Entreprenør AS er en bedrift i en yrkesgruppe med spesielt belastede arbeidsoppgaver og vil tilby treningsordninger som på et profesjonelt grunnlag har til hensikt å forebygge skader, sykdom eller belastningslidelser i samarbeid med fysioterapeuter e.l. og at det er en reell sammenheng mellom arbeidssituasjon og treningsopplegget.
Dette innebærer at BRG Entreprenør AS vil dekke utgifter på inntil kr. 300,- pr. måned dersom den asatte kan fremlegge dokumentasjon på at han har trent:
- minimum 1 gang i uken i 40 uker i løpet av 1 år, eller
- minimum 1 gang i uken i 20 uker i løpet av 1/2 år.
Etter endt treningsperiode vedlegges følgende dokumentasjon ved timelisten:
- Dokumentasjon på at treningsopplegget utarbeidet av helsestudioets instruktør / fysioterapeut viser at det er reell sammenheng mellom arbeidssituasjon og treningsopplegg.
- Dokumentasjon på at antall treninger som er beskrevet over er gjennomført.
- Dokumenterte utgifter til helsestudioet.
Ved oppstart i helsestudio må det klart gå frem at treningsprogram må legges opp slik at det er en reell sammenheng mellom arbeidssituasjonen og treningsopplegget.
Alle står fritt til å velge helsestudio.
Det gjøres oppmerksom på at det er skatteplikt på beløpet.
Ordningen gjelder fra ansettelsesdato.
Søknadsskjema for dekking av utgifter finner du her:
Rutinen for anskaffelse av data- og vernebriller gjeldene for BRG’s faste ansatte ved fremvisning av brilleseddel / synstest som viser behov.
Databriller:
· Ved anskaffelse dekker BRG inntil 1,5% av 1G eks mva. (faktura stilles til BRG).
· Briller forsikres av ansatt for tap, skade og tyveri.
· Briller kan ved behov fornyes av BRG hvert tredje år.
· Utgifter til synstest dekkes av arbeidsgiver.
· Gjelder ved fremvisning av brilleseddel / synstest som viser behov for databriller.
(Ref. Forskrift om organisering, ledelse og medvirkning, §14-4 «Undersøkelse av arbeidstakers syn ved arbeid ved dataskjerm»:
«Arbeidstaker som regelmessig og som en betydning del av sitt arbeid arbeider ved dataskjerm, skal få tilbud om undersøkelse av øyne og syn foretatt av en person med nødvendig kvalifikasjoner»).
Vernebriller:
· Ved anskaffelse dekker BRG inntil 1% av 1G eks mva. (faktura stilles til BRG).
· Briller forsikres av ansatt for tap, skade og tyveri.
· Briller kan ved behov fornyes av BRG hvert tredje år.
· Utgifter til synstest dekkes og betales av den ansatte.
· Gjelder ved fremvisning av brilleseddel / synstest som viser behov for tilpassede vernebriller.
(Ref. Forskrift om organisering, ledelse og medvirkning, §15-1 «Gjennomgående krav til bruk av personlig verneutstyr»:
«Arbeidsgiver skal stille hensiktsmessig personlig verneutstyr til rådighet for arbeidstaker hvis risiko for skade på liv eller helse hos arbeidstaker ikke kan unngås ved tekniske installasjoner på arbeidsplassen, ved endringer av arbeidsmetoder eller ved endringer av arbeidsprosessen».
Etter tilbakemelding fra Arbeidstilsynet pålegger ikke regelverket arbeidsgiver å dekke kostnader til vernebriller med styrke da flere vernebriller kan settes utenpå vanlige briller. Men BRG har valgt og tilby en kostnadsfordeling mellom arbeidstaker og arbeidsgiver for anskaffelse av vernebriller med styrke i henhold til beskrivelsen over).
G – Grunnbeløpet er pr. 01.05.24 kr. 124.028,-.Beløpet justeres 1.mai hvert år.
Eventuelle mellomlegg mellom pris og beløp som dekkes av BRG, trekkes av arbeidstakers lønn.
BRG Entreprenør har avtale med:
Arendal Optikk
Harebakken Senter
Langsæveien 5
4846 Arendal
Tlf.: 37 01 27 10
E-post: post@arendaloptikk.no
Lund Optikk
Østre Ringvei 65A
4632 Kristiansand
Tlf.: 38 79 57 70
E-post: lundoptikk@gmail.com
Larsen Optikk
Apotekerbrotet 9
4517 Mandal
Tlf.: 38 26 03 40
E.post: post@larsenoptikk.no
Synsrådgivning i Flekkefjord
Kirkegaten 11
4400 Flekkefjord
Tlf.: 38 32 39 61
E-post: flekkefjord@synsradgivning.no
Faktura og brilleseddel sendes til firmaet du er ansatt i:
BRG Entreprenør AS, Postboks 529,4665 Kristiansand, evt. pr. mail: firmapost@brgruppen.no
BRG Eiendom AS, Postboks 529,4665 Kristiansand, evt. pr. mail: firmapost@brgruppen.no
BRG Utvikling AS, Postboks 529,4665 Kristiansand, evt. pr. mail: firmapost@brgruppen.no
Faktura merkes med den ansattes navn samt Prosjektnr.: 9000, Postnr.: 7001.
Tilbud mottatt fra Lund Optiker (Mai 2019)
Prisliste pr. Mai 2019. Det tas forbehold om endringer i prislisten.
0.2.2 Varsling av kritikkverdige forhold
7.7.3-01 (01) NORSK - HMS Arbeidsinstruks - Bruk av personlig verneutstyr
7.7.3-01 (02) POLSK - HMS Arbeidsinstruks - Bruk av personlig verneutstyr
7.7.3-02 (01) HMS Arbeidsinstruks - Stillasmontør
7.7.3-03 (01) NORSK - HMS Arbeidsinstruks - Stillasbruker
7.7.3-03 (02) POLSK- HMS Arbeidsinstruks - Stillasbruker
7.7.3-04 (01) NORSK - HMS Arbeidsinstruks - Riving
7.7.3-04 (02) POLSK - HMS Arbeidsinstruks - Riving
7.7.3-06 (1) Norsk - HMS-Arbeidsinstruks - Varme Arbeider (fra 1.1.2024)
7.7.3-06 (2) Polsk- HMS-Arbeidsinstruks - Varme Arbeider (fra 1.1.2024)
7.7.3-06 (3) Engelsk - HMS-Arbeidsinstruks - Varme Arbeider (fra 1.1.2024)
7.7.3-06 (4) Litauisk - HMS-Arbeidsinstruks - Varme Arbeider (fra 1.1.2024)
7.7.3-07 (01) NORSK - HMS arbeidsinstruks - Bruk av stiger
7.7.3-07 (02) POLSK - HMS arbeidsinstruks - Bruk av stiger
7.7.3-08 HMS-Arbeidsinstruks - Kraning av veggarmering
7.7.3-09 HMS Arbeidsinstruks - Bruk av Snøseil
7.7.3-10 HMS Arbeidsinstruks - Betongelementmontasje
7.7.3-11 (01) NORSK - HMS Arbeidsinstruks for bruk av Lift - Personløfter
7.7.3-11 (02) POLSK- HMS Arbeidsinstruks for bruk av Lift - Personløfter
7.7.3-12 (01) NORSK - HMS Arbeidsinstruks for Anhukere og Signalmenn
7.7.3-12 (02) POLSK-HMS Arbeidsinstruks for Anhukere og Signalmenn POLSK
7.7.3-13 (01) NORSK - HMS Arbeidsinstruks for bruk av Taljer og Løfteutstyr
7.7.3-13 (02) POLSK-HMS Arbeidsinstruks for bruk av Taljer og Løfteutstyr
7.7.3-14 (01) NORSK - HMS Arbeidsinstruks - Arbeid i høyden
7.7.3-14 (02) POLSK - HMS Arbeidsinstruks - Arbeid i høyden
7.7.3-14 (01+02) Vedlegg - sikring-ved-arbeid-pa-tak (1)
7.7.3-15 - NORSK - HMS arbeidsinstruks - Kjerneboring
7.7.3-16 - NORSK - HMS arbeidsinstruks - Betongsaging
7.7.3-17 HMS arbeidsinstruks - Bruk av Diisocyananter (Norsk)
7.9.1-01 (01) NORSK - Informasjon om Sikkerhetsdatablad og Stoffkartotek
7.9.1-01 (02) POLSK-Informasjon om Sikkerhetsdatablad og Stoffkartotek